tlak v pneumatikách

6 dôvodov, prečo by ste mali sledovať tlak v pneumatikách

Ako určiť správny tlak pre motorové vozidlo? Úplne jednoducho. Pozrite, čo udáva výrobca. Väčšina áut má predpísaný tlak napísaný na štítku. Ten nájdete väčšinou na B-stĺpiku, alebo na veku palivovej nádrže. Pokiaľ vám však takáto jednoduchá odpoveď nestačí, čítajte ďalej. Odporúčaná hodnota výrobcom je totiž kompromisom medzi bezpečnosťou, spotrebou, opotrebovaním dezénu a komfortom jazdy.

Tlak kontrolujte aspoň raz za mesiac. Nikdy neznižujte tlak pneumatiky, keď je teplá, teda tesne po jazde. Horúca pneu má prirodzene vyšší tlak. Pravidelne kontrolujte aj tlak rezervnej pneumatiky. Vypustená rezerva vám je totiž na nič.
 

1.) Tlak ovplyvňuje teplota

Je dobre vedieť, že tlak pneumatík ovplyvňuje aj teplota. Každých 10°C ovplyvní tlak o 0,123 baru. Čím vyššia teplota, tým vyšší tlak v pneumatike. Aj to je dôvod, preťo pri športovej jazde (keď sa pneumatika zahrieva) má zmysel gumu mierne podfúknuť. S narastajúcou teplotou by totiž pneumatika strácala grip a začala odskakovať.

S teplotou súvisí aj ďalšia vec, samotné hustenie pneumatík. To by ste mali vždy vykonávať pri studených pneumatikách. Nikdy neznižujte tlak pneumatiky keď je teplá, teda presne po jazde, alebo uprostred letného dňa.

2.) Tlak ovplyvňuje priľnavosť

Výška tlaku v pneumatikách ovplyvňuje aj príľnavosť pneumatiky a jej správnu funkciu. Môžete mať najlepšie gumy na trhu, ale pri zlom nahustení nebudú fungovať na 100% a dokonca môžu byť nebezpečné. Výrazne prehustená pneumatika sa bude dotýkať vozovky len stedovou časťou dezénu. Znamená to potom, že podhustená guma bude mať väčšiu kontaktnú plochy s povrchom?  Nie! Výrazne podhustená pneumatika sa v stredovej časti zdeformuje a vozovky sa budú dotýkať len krajné časti dezénu. Navyše, s podhustenou gumou je oveľa vyššia šanca na vznik aquaplanningu, pretože voda sa ľahko dostane pod pneumatiku.

Kontaktná plocha pneumatiky pri räznom hustení: A - prehustená, B - podhustená, C - správne nahustená guma.

3.) Tlak ovplyvňuje spotrebu

S predchádzajúcim bodom výrazne súvisí aj spotreba. Čím je totiž kontaktná plocha menšia, tým klesá aj spotreba. Valivý odpor je totiž nižší a motor potrebuje menej paliva na jeho prekonanie. Dokáže teda prehustením pneumatík šetriť? Nejaké deci nafty alebo benzínu možno ušetríte, alezároveň si skôr opotrebujete pneumatiky a znižujete bezpečnosť. Prehustenie pneumatík sa maximálne odporúča o 10% oproti tomu, čo udáva výrobca.

4.) Tlak ovplyvňuje živostnosť

Tlak pneumatiky výrazne ovplyvňuje aj opotrebenie. Ak je totiž nahustenie nesprávne, vozovky sa bude dotýkať len časť gumy. Čím menšia je táto plocha, tým vyššie (rýchlejšie) je opotrebenie.

Opotrebenie pneumatiky pri rôznom tlaku.

5.) Tlak ovplyvňuje komfort a jazdné vlastnosti

Prehustené pneumatiky znížia komfort pruženia a zároveň zhoršia jazdné vlastnosti. Okrem menšej kontaktnej plochy sa vystavujete aj možnosti odskakovania kolesa na zlom povrchu. V prípade nízkeho tlaku je síce pneumatika mäkšia, ale tiež zhoršuje jazdné vlastnosti. V zákrutách dochádza totiž k deformácii bočníc.

6.) Tlak ovplyvňuje náchylnosť k prasknutiu

Pri konštantej jazde vysokými rýchlasťami +160 km/h výrobcovia odporúčajú pneumatiky prifúknuť. Vo vyššej rýchlosti sú totiž bočnice pneumatík viac namáhané a dochádza k ich nadmernej deformácii a teda aj prehrievaniu. K zvýšenej deformácii gumy dochádza aj nadmerným zaťažením. Preto sú tlaky pri plne obsadenom vozidle iné ako pri prázdnom. Pri výraznom podhustené pneumatiky dokonca hrozí aj jej výbuch. Kordy sa kvôli deformácii začnú trhať, čo môže vyústiť v explóziu.

Ako vidíte, tlak pneumatík ovplyvňuje mnoho vecí. Jednoznačne sa však riaďte odporúčaním výrobcu. Pri športovej jazde môžete pneumatiky mierne podfúknuť. Pri konštantej jazde vyskokými rýchlosťami, alebo pri veľkom zaťažení naopak zvoľte vyšší tlak. No zároveň nikdy neprekračujte maximálny povolený tlak pneumatiky.

Zdroj: topspeed.sk